Et udefra syn på Rudkøbing

Kom og hør arkitekten Jan W. Hansens bedømmelse af Rudkøbing som bymiljø

Det kan være forfriskende at høre en fremmed anmelde vores egen by. Derfor inviterer Bevaringsforeningen for Langeland og Strynø til en aften med arkitekten Jan W. Hansen den 10. oktober.

Jan W. Hansen er professor i arkitektur og byplanlægning ved Arkitektskolen i Århus, men har også egen tegnestue. Når vi har inviteret Jan W. Hansen til Rudkøbing er det, fordi han for nogle år siden gennemførte en sammenlignende undersøgelse af 31 byer i Region Syddanmark, "Syddanske byer i bevægelse." Meningen med undersøgelsen var at tage "temperaturen" på bymidterne: Hvor attraktive, hvor levende, hvor oplevelessrige var bymidten? Hvor meget helhed og sammenhæng havde centrum med den øvrige by? Hvilke gamle og nye bygninger fungerede som "dynamoer" for bylivet og arkitekturoplevelsen? Og i det hele taget: Havde byrummene i centrum karakter og identitet - det som Jan W. Hansen kalder "stedlighed" - eller var de ligegyldige, som et sted i en forstad?

En af de byer, Jan W. Hansen "anmeldte" var også Rudkøbing. Derfor har Bevaringsforeningen inviteret Jan W. Hansen til dels at give en karakteristik af Rudkøbing bymidte og sammenligne den med 30 andre syddanske byer. Hvad er godt, hvad er skidt - og hvad kan vi gøre for at vi bevarer en levende og attraktiv bymidte? Kan vi lære af andre byer ... eller kan de lære af os?

TID: Torsdag den 10. oktober kl. 19.30

STED: Frivillighuset, Fredensvej 4, 5900 Rudkøbing